رجایی دوره گرد 


تواضع و فروتنی،همراه با نقد پذیری صفتی است که در همه حالات بایستی همراه انسان مومن باشد، اینکه در همه مراحل زندگی، اصالت خود را فراموش نکرده و بندگی خداوند پیشه خود نماید، بداند که اگر به میز و ریاستی رسیده است، قرار نیست ابدی و همیشگی باشد، خود را گم نکند و بال خاکساری زیر پای مومنین بگستراند،

این سیره همه آنهایی است که در تاریخ نام نیکی از آنها به جا مانده است، افرادی چون شهدای معاصر ما که هر لحظه زندگیشان برای ما الگو و سرمشق است، 

در حالات زندگی شهید رجایی آمده است که ایشان می فرمودند :

شما اگر می‌خواهید به من خدمتی کنید گهگاهی به یادم بیاورید که من همان محمدعلی رجایی فرزند عبدالصمد، اهل قزوینم که قبلاً دوره گردی می‌کردم و در آغاز نوجوانی قابلمه و بادیه‌فروش بودم...

و هر گاه دیدید که در من تغییراتی به وجود آمده و ممکن است خودم را فراموش کرده باشم، همان مشخصات را در کنار گوشم زمزمه کنید. این تذکر و یاد آوری برای من از خیلی چیزها ارزنده‌تر است.

محمدعلی رجایی

برگرفته از کتاب، حدیث جاودانگی، خاطرات شهید رجایی، ص ۱۲۹