۱۲ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

نسخه شفابخش برای بیمار


بدون شک دعا به عنوان یک ابزار و وسیله برای رسیدن به حاجات دنیایی و آخرتی مطرح است، 

در چند ساله اخیر نیز بارها نقش دعا و گفتار بر روح و جسم آدمی مورد آزمایش ودقت قرار گرفته است، 

در زمان ائمه برخی از مردم و مسلمین به وسیله همین اعمال و اوراد نتیجه گرفته اند، که داود بن زربی یکی از آنهاست، 

او می گوید :

ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ دچار ﺑﻴﻤﺎﺭی ﺳﺨﺘﻰ ﺷﺪﻡ، ﻭ ﺧﺒﺮ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺎﺩﻕ (علیه السلام) ﺭﺳﻴﺪ،

ﭘﺲ ﺑﻤﻦ ﻧﻮﺷﺖ: ﺧﺒﺮ ﺑﻴﻤﺎﺭﻳﺖ ﺑﻤﻦ ﺭﺳﻴﺪ، ﭘﺲ ﻳﻜﺼﺎﻉ (ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺳﻪ ﻛﻴﻠﻮ) ﮔﻨﺪﻡ ﺑﺨﺮ، ﺳﭙﺲ به پشت ﺑﺨﻮﺍﺏ ﻭ ﺁﻥ ﮔﻨﺪﻡ ﺭﺍ ﺭﻭﻯ ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺕ ﺑﺮﻳﺰ ﻭ ﭘﻬﻦ ﻛﻦ به هر ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺭﻳﺨﺖ ﻭ ﺑﮕﻮ: (( ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻧﻰ ﺍﺳﺌﻠﻚ ﺑﺎﺳﻤﻚ ﺍﻟﺬﻯ ﺍﺫﺍ ﺳﺌﻠﻚ ﺑﻪ ﺍﻟﻤﻀﻄﺮ ﻛﺸﻔﺖ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺿﺮ ﻭ ﻣﻜﻨﺖ ﻟﻪ ﻓﻰ ﺍﻟﺎﺭﺽ ﻭ ﺟﻌﻠﺘﻪ ﺧﻠﻴﻔﺘﻚ ﻋﻠﻰ ﺧﻠﻘﻚ ﺍﻥ ﺗﺼﻠﻰ ﻋﻠﻰ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺍﻥ ﺗﻌﺎﻓﻴﻨﻰ ﻣﻦ ﻋﻠﺘﻰ )) ﺳﭙﺲ ﺑﺮﺧﻴﺰ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻨﺸﻴﻦ ﻭ ﮔﻨﺪﻣﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺧﻮﺩ ﺟﻤﻊ ﻛﻦ، ﻭ (ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ) ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻋﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻭ ﺁﻧﺮﺍ به چهار ﻣﺪ (ﻛﻪ ﻫﺮ ﻣﺪﻯ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺩﻩ ﺳﻴﺮ ﺍﺳﺖ) ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﻦ، ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺘﻰ ﺭﺍ به مسکینی ( ﻭ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪﻯ ) ﺑﺪﻩ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻋﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ. ﺩﺍﻭﺩ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﻦ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻡ (ﻭ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺯﻭﺩ ﺍﺛﺮ ﮔﺬﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻧﺴﺎﻋﺖ ﺑﻴﻤﺎﺭﻳﻢ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﺪ) ﻭ ﮔﻮﻳﺎ ﺍﺯ ﺑﻨﺪ ﺁﺯﺍﺩ ﺷﺪﻡ، ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻧﺮﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﻮﺩ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.(1)

البته از این نکته نباید غافل شد که برخی از ای مخصوص همی شرایط مختلفی دخیل است و شاید به صرف فقط یک دعای ساده بدون در نظر داشتن شرایط دیگر رسیدن به حاجت سخت 

___________________

1- ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ ﺟﻠﺪ 4 ﺻﻔﺤﻪ: 351

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناصر علیخانی

دعا در حق دوستان و برادران دینی خود


دعا به عنوان یک ابزار و وسیله برای رسیدن به حاجات دنیوی و اخروی همیشه سفارش شده و کارساز بوده است.

در اخبار و روایات، افرادی به عنوان شاخص ذکر شده که دعایشان در حق دیگران مستجاب است، 

از جمله این افراد، مومنین هستند که دعایشان پشت سر برادر دینی به اجابت می رسد، 

ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎﻗﺮ (علیه السلام ) می ﻓﺮﻣایند: ﺩﻋﺎﺋﻰ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺘﺠﺎﺑﺖ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺑﺎﺟﺎﺑﺖ می ﺭﺳﺪ ﺩﻋﺎ پشت سر ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺩﻳﻨﻰ ﺍست (1)

نکته مهم این است که این دعا علاوه بر استجابت در حق دوستان خود، برای خود فرد نیز مستجاب شده و برکات دیگری نیز به همراه دارد،

 ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ در روایت دیگری می ﻓﺮمایند:

 ﺩﻋﺎﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺮﺍﺩﺭ (ﺩﻳﻨﻰ ﺍﺵ) ﺩﺭ ﻏﻴﺎﺏ ﺍﻭ، ﺭﻭﺯﻯ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻧﺎﺧﻮﺷﻰ ﻭ ﺑﺪﻯ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻯ ﻛﻨﺪ.  


_____________

1- اصول کافی، ج 4،  ص 269

2- ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ، ج 4، ص 270

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناصر علیخانی

آداب دعا از منظر امام صادق علیه السلام


استجابت دعا در نظام احسن خداوند دارای قاعده و اسلوب خاصی است،

درست است که خداوند را هر گاه بخوانی اجابت می کند(1) ولی اگر بخواهیم دعایمان به طور کامل مورد توجه و عنایت قرار بگیرد باید به صورتی باشد که خود حضرت حق فرموده و سفارش نموده است، یکى از آن شرایط را امام ششم علیه‌السلام این طور ترسیم نموده اند که 

ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺪﺭﮔﺎﻩ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺣﺎﺟﺘﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺼﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻟﺶ ﺷﺮﻭﻉ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺳﭙﺲ ﺣﺎﺟﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﻫﻢ ﺑﺼﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺩﻫﺪ،

ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﻛﺮﻳﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ (ﺩﻋﺎ) ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﺩ، ﻭ ﻭﺳﻂ (ﺩﻋﺎ) ﺭﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﺩ (ﻭ ﺑﻪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪ) ﺯﻳﺮﺍ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﺠﻮﺏ ﻧﻴﺴﺖ (ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺑﺮ ﺧﻮﺭﺩ ﺑﻪ ﺣﺠﺎﺑﻰ ﺑﺎﻟﺎ ﺭﻭﺩ). (2)

البته دعا شرایط و ملزومات دیگری هم دارد که در آیات و روایات به آن اشاره شده است. 

____________________

1- سوره غافر آیه 60

2- ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ ﺟﻠﺪ 4 ﺻﻔﺤﻪ 252



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناصر علیخانی

وظیفه ای فراموش شده در بین مسلمین


یکی از وظائفی که خداوند به عهده ثروتمندان و حتی قشر متوسط جامعه گذاشته و در آیات و روایات بسیاری هم به آن اشاره نموده است، دستگیری از قشر ضعیف جامعه و رسیدگی به وضع آنهاست،

برخی این طور استدلال می کنند که اگر خدا میخواست آنها را ثروتمند قرار می داد و شکم آنها را سیر می نمود (1) و در نتیجه برای خود مسئولیتی قائل نیستند، در صورتی که خداوند هر شخصی را یک جور آزمایش می کند و فقیران را نیز مایه آزمایش اغنیا قرار داده است. 

 البته در رسیدگی به امور نیازمندان بایستی ابتدا از بستگان و فامیلهای درجه یک شروع نمود و بعد از آنها نوبت به دیگران و فامیلهای دورتر می رسد، 



در قرآن کریم به کسانی که در بخشش به نیازمندان کوتاهی کرده و از مالی که خداوند به لطف و کرمش به آنها عطا نموده به دیگران انفاق نمی کنند این طور خطاب می کند :

وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَیْرًا لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَیُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ...

 کسانى که از بخشش نعمتى که خداوند از فضلش به آنها عطا کرده است بخل مى‌ورزند، مپندارند که بخل ورزیدن برایشان خیر است، نه، شر است.

در روز قیامت آنچه را که در بخشیدنش بخل مى‌ورزیدند چون طوقى به گردنشان خواهند آویخت(1)

در آیات دیگری می فرماید: که این بخشش به خود آنها کامل بازگشت خواهد نمود(2)

بلکه در مواردی این بازگشت، تا چند برابر نیز خواهد بود.(3)

پس حواسمان بیش از پیش به اطرافیان باشد که ان شاء الله زندگی سرشار از معنویت و شادکامی داشته باشیم. 

______________________

1- یس 47

2- آل عمران، 180 

3- بقره، 272-273

4- انعام 160

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناصر علیخانی

تاخیر در استجابت دعا؟!


برخی از مردم هنگامی که بعد از دعا به حاجت خود نمی رسند چنان مأیوس و ناامید می شوند که گویی خداوند قرار است همه وعده های خود را در این دنیا عملی نموده و همه حسابها را همینجا صاف نماید، 

در صورتی که چنین نیست و طبق آیات و روایات اسلامی دنیا و آخرت به صورت یک واحد و مکمل یکدیگر هستند، 

امام صادق علیه السلام در بیانی نورانی پیرامون موضوع تاخیر در استجابت دعا می فرمایند :

ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺆ ﻣﻦ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﺎﺟﺖ ﺧﻮﺩ می خواند ﻭ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰﻭﺟﻞ میﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﺟﺎﺑﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺘﺎﺀﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻳﺪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺷﻮﻗﻰ ﻛﻪ ﺑﺂﻭﺍﺯ ﻭ ﺩﻋﺎﻯ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﻡ، ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺷﻮﺩ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰﻭﺟﻞ میﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: 

ﺍﻯ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﺆ ﻣﻦ ﺗﻮ ﻣﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻯ ﻭ ﻣﻦ ﺍﺟﺎﺑﺘﺖ ﺭﺍ به تأخیر ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻢ، ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺛﻮﺍﺏ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺗﻮ ﭼﻨﻴﻦ ﻭ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ،

ﻭ ﺑﺎﺯ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻓﻠﺎﻥ ﭼﻴﺰ ﻣﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻯ ﻭ ﻣﻦ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺘﺎﺀﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻢ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺗﻮ ﭼﻨﻴﻦ ﻭ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ،

 ﭘﺲ ﻣﺆ ﻣﻦ به خاطر ثوابهایی که می بیند ﺁﺭﺯﻭ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﺎﺵ ﻫﻴﭻ ﺩﻋﺎﺋﻰ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ به اجابت نمی رسید. (1)

_________________________

1- ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ ﺟﻠﺪ 4 ﺻﻔﺤﻪ 246

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناصر علیخانی

قضاوت ظاهری و عجولانه در اجابت و عدم اجابت دعا


بسیاری از ما آدمها عادت داریم، در اتفاقات خوب و بدی که برای دیگران می افتد بجای خدا نشسته و آنرا نتیجه عملکرد درست یا نادرست او در زندگی بدانیم، در صورتی که افراد عادی از اسرار عالم بی خبر بوده و نمیتوانند قضاوت کاملاً صحیحی از علت حوادث در عالم داشته باشند، 

این قضیه در اجابت و عدم اجابت دعای انسانها نیز صادق است، نمی شود اجابت سریع دعا یا عدم اجابت دعا را نشانه خوبی و یا بدی افراد دانست 

امام صادق علیه السلام در این زمینه فرمایش زیبایی دارند، 

می ﻓﺮمایند: 

ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻯ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻔﺮﺷﺘﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﻣﻮﻛﻞ اﻭ ﺍﺳﺖ میﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺣﺎﺟﺖ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﺮﺍ ﺑﺮﺁﻭﺭ ﻭﻟﻰ ﺩﺭ (ﺩﺍﺩﻥ) ﺁﻥ ﺷﺘﺎﺏ ﻣﻜﻦ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻣﻴﻞ ﺩﺍﺭﻡ ﺻﺪﺍ ﻭ ﺁﻭﺍﺯ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﻡ،

ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻯ که ﺩﺷﻤﻦ ﺧﺪﺍ است، ﺑﺪﺭﮔﺎﻩ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺗﻔﺎﻗﻰ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻩ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﺪ ﭘﺲ به ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻣﻮﻛﻞ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ:

ﺣﺎﺟﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺁﻭﺭ ﻭ ﺩﺭ (ﺩﺍﺩﻥ) ﺁﻥ ﺷﺘﺎﺏ ﻛﻦ ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻦ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﺁﻭﺍﺯ ﻭ ﺻﺪﺍﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﻡ.

بعد در ادامه حضرت بیان جالبی دارند، می فرمایند :

ﭘﺲ ﻣﺮﺩﻡ (ﻛﻪ ﺧﺒﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺑﺂﻧﻜﻪ ﺣﺎﺟﺘﺶ ﺯﻭﺩ ﺑﺮ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ) ﮔﻮﻳﻨﺪ:

حاجت این فرد داده نشده الا اینکه خدا او را گرامی داشته است، 

 (ﻭ در مورد آنکس که ﺩﺭ ﺍﺟﺎﺑﺘﺶ ﺗﺎﺀﺧﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﮔﻮﻳﻨﺪ:) ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭﻳﻎ ﻧﺸﺪﻩ ﺟﺰ به خاطر پستی و خواری او در پیشگاه خدا. (1)

که این نشان از قضاوتهای ظاهری و نادرست مردم می باشد. 

___________________

1- ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ ﺟﻠﺪ 4 ﺻﻔﺤﻪ 246

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناصر علیخانی

دعای دسته جمعی


یکی از راههایی که نقش به سزایی در اجابت دعا دارد، اجتماع مومنین در یک مجلس و دعای دسته جمعی آنهاست.

اگر حاجتی مهمی داریم میتوان مجلسی فراهم نمود و بعد از پذیرایی و اطعام، شخصی دعا کند و بقیه آمین بگویند 

امام ﺻﺎﺩﻕ (علیه السلام ) در روایتی می فرمایند :

ﻫﻴﭻ ﭼﻬﻞ ﻧﻔﺮ ﻣﺮﺩﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﻋﺎ ﻧﺰﺩ ﻫﻢ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻯ ﻧﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﺟﺰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﻋﺎﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻛﻨﺪ.(1)

حتی در ادامه روایت خاطر نشان می کنند که: جمع چهار نفره هم اگر خداوند را ده مرتبه بخوانند دعایشان به اجابت خواهد رسید. 


ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ ﺟﻠﺪ 4 ﺻﻔﺤﻪ 241

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناصر علیخانی

اجابت دعا در اجتماع مومنین


یکی از راههایی که نقش به سزایی در اجابت دعا دارد، اجتماع مومنین در یک مجلس و دعای دسته جمعی آنهاست.

اگر حاجتی مهمی داریم میتوان مجلسی فراهم نمود و بعد از پذیرایی و اطعام، شخصی دعا کند و بقیه آمین بگویند 

امام ﺻﺎﺩﻕ (علیه السلام ) در روایتی می فرمایند :

ﻫﻴﭻ ﭼﻬﻞ ﻧﻔﺮ ﻣﺮﺩﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﻋﺎ ﻧﺰﺩ ﻫﻢ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻯ ﻧﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﺟﺰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﻋﺎﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻛﻨﺪ.(1)

حتی در ادامه روایت خاطر نشان می کنند که: جمع چهار نفره هم اگر خداوند را ده مرتبه بخوانند دعایشان به اجابت خواهد رسید. 


ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ ﺟﻠﺪ 4 ﺻﻔﺤﻪ 241

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناصر علیخانی

التماس دوزخیان به بهشتیان


خداوند برای درک انسانها، عالم قیامت را به صورت محسوس برای آنها به تصویر کشیده است، چون ذهن آدمی ظرفیت فهم نعمات و عذابهای اخروی را ندارد، در مکالمه ای بین اهل دوزخ و اهل بهشت این طور آمده که :

 دوزخیان بهشتیان را صدا می زنند که اندکى از آب یا از چیزهایى که خدا به شما ارزانى کرده است به ما افاضه کنید، (آنها در جواب) می گویند: خدا آنها را بر کافران حرام کرده است.(1)

در صورتی که در واقع، مکالمه ای در بین نیست، بلکه خداوند بیان عالم تکوین نموده است و کسانی که برای کمال خویش در این دنیا تلاشی نکرده باشند خود به خود از نعمات اخروی محروم مانده و قابلیت استفاده از مواهب الهی را از دست خواهند داد و این ممنوعیت به خاطر عدم دینداری در پیشگاه حضرت حق است، در سوره اعراف آمده است 

 امروز (قیامت) آنان را که دین خود را لهو و بازیچه پنداشتند و زندگى دنیا فریبشان داده بود فراموش مى‌کنیم، همچنان که آنها نیز رسیدن به این روز را از یاد برده بودند و آیات ما را تکذیب مى‌کردند. (2)

_____________________


1- اعراف 50

وَنَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَافِرِینَ 


2- همان 51

الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا فَالْیَوْمَ نَنْسَاهُمْ کَمَا نَسُوا لِقَاءَ یَوْمِهِمْ هَذَا وَمَا کَانُوا بِآیَاتِنَا یَجْحَدُونَ

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ناصر علیخانی

آداب دعا کردن



هر کاری برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید مراحل و اصول مشخصی را طی نماید، چه امور دنیوی و چه امور دینی،

برای دست یافتن به این اصول راههای مختلفی وجود دارد که مهمترین و اصلی ترین آن وحی است،

خداوند است که می داند در ابعاد مختلف زندگی چگونه باید عمل نمود، راه ورود و خروج آنرا به ما نشان می دهد که بتوانیم بیشترین بهره را در این زمینه ببریم،

یکی از آن موارد چگونگی دعاست، 

چطور میشود دعا نمود که بیشترین بهره را برد؟

دعا شرایط و آداب مختلفی دارد که امام صادق علیه السلام به چند مورد آن به عنوان مقدمه برای دعا اشاره می فرمایند،

ایشان در حدیثی می فرمایند:

ﻫﺮﮔﺎﻩ می ﺧﻮﺍﻫﻰ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻰ ﭘﺲ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺭﺍ ﺗﻤﺠﻴﺪ ﻛﻦ، ﻭ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻭ ﺗﻬﻠﻴﻞ ﺑﮕﻮ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺛﻨﺎ ﮔﻮﻯ (ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻛﻦ ) ﻭ ﺑﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻝ ﺍﻭ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﻓﺮﺳﺖ ﺳﭙﺲ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻦ ﺗﺎ ﺑﺘﻮ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ. (1)

______________________

1- ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ ﺟﻠﺪ 4 ﺻﻔﺤﻪ: 238

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناصر علیخانی

حاجات بزرگ در سحر برآورده می شود!


قدیما میگفتند: سحر خیز باش تا کامروا باشی،

بسیاری از علما و صالحین در وقت بین الطلوعین بیدار مانده و به ذکر و عبادت و دعا مشغول می شدند، که این عملشان برگرفته از قرآن و روایات بود، 

برای نمونه مثلاً وقتی فرزندان حضرت یعقوب از پدر درخواست نمودند که برایشان دعا کند، حضرت دعا را موکول به وقتی دیگر نمودند که در برخی روایات آمده که منظور ایشان سحر بوده است،(1) 

امام ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ نیز در این زمینه می ﻓﺮﻣایند:

ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺆﻣﻨﺶ ﺁﻥ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻯ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺩ ﺑﻪ ﺩﻋﺎ ﺍﺯ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺳﺤﺮ ﺗﺎ طلوع ﺁﻓﺘﺎﺏ، ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻥ زمان، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭﻫﺎﻯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ زمان ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ، ﻭ ﺭﻭﺯﻳﻬﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺣﺎﺟﺘﻬﺎﻯ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ. (2)

_______________

1- اصول کافی جلد 4 صفحه 227

2- ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ ﺟﻠﺪ 4 ﺻﻔﺤﻪ 228

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ناصر علیخانی

دردعا نمودن حوائج را به زبان بیاوریم


دعا یکی از ابزار پیش برنده در امور است، 

همانطور که در قرآن و روایات نیز بارها اشاره شده دعا نمودن سیره پیامبران و ائمه معصومین بوده است 

پس اینکه مرسوم است در پایان مراسم دعا و سخنرانی، واعظ دست به دعا برداشته و برای امور دنیوی و اخروی خود و دیگران دعا می کند امری پسندیده و ممدوح است، و خداوند دوست دارد که برای برآورده شدن حوائج دست به دعا برداشته و آرزوهای شرعی خود را به زبان بیاوریم 

امام ﺻﺎﺩﻕ (علیه السلام) در این زمینه می فرمایند :

 ﻫﺮﮔﺎﻩ بنده ای به دﺭﮔﺎﻫﺶ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﺪ،ﺧﺪﺍﻯ ﺗﺒﺎﺭﻙ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻣﻴﺪﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺵ ﭼﻪ ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﺪ،

ﻟﻴﻜﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ حوائج به دﺭﮔﺎﻫﺶ ﺷﺮﺡ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﭘﺲ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺩﻋﺎ ﻛﺮﺩﻯ ﺣﺎﺟﺘﺖ ﺭﺍ ﻧﺎﻡ ﺑﺒﺮ.(1)

همانطور که مشاهده فرمودید به زبان آوردن دعا خود موضوعیت داشته و در برآورده شدن آن تاثیر به سزایی دارد. 

__________________

1- ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ ﺟﻠﺪ4 ﺻﻔﺤﻪ 225

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ناصر علیخانی