از مراتب اولیه بندگى، انجام واجبات و ترک محرمات است،

اگر کسی می خواهد به مراتب بالا و والای بندگی برسد این اولین مرحله و معظم آن مراحل می باشد، سفارش و توصیه ای که بسیاری از علما و صلحا نظیر آیت الله بهجت به تشنگان راه حق و حقیقت نموده اند. 

در روایتی از ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) آمده است که ﻓﺮﻣﻮﺩند: ﺳﺨﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﭼﻴﺰﻳﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺧﻠﻘﺶ ﻭﺍﺟﺐ ﺳﺎﺧﺘﻪ، ﺫﻛﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ایشان اضافه می کنند، منظور ﮔﻔﺘﻦ ﺳﺒﺤﺎﻥﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﺤﻤﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﻟﺎ ﺍﻟﻪ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻛﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﻢ از ﺟﻤﻠﻪ اذکار ﺍﺳﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﺣﺮﺍﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ است ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻃﺎﻋﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺍﺳﺖ ﺗﺮﻙ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

وقتی به مجموع روایات نگاه میکنیم می بینیم که از بین انجام واجبات و ترک محرمات، آنچه بیشتر تاکید شده است، خویشتن داری در برابر محرمات الهی است، و در پرهیز از محرمات نیز آنچه بسیار تاکید شده و درخواست شده که مسلمانان مواظب آن باشند، نگهداری شکم و شهوت خود از حرام الهی است،

در روایتی آمده است، ﻣﺮﺩﻯ به اﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ (ﻉ) ﻋﺮﺿﻜﺮﺩ:

ﻣﻦ ﻋﻤﻠﻢ ﺿﻌﻴﻒ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ‌ﺍﻡ ﺍﻧﺪﻙ ﺍﺳﺖ. ﻭﻟﻰ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻡ به ﺟﺰ ﺣﻠﺎﻝ چیزی ﻧﺨﻮﺭﻡ، ﺍﻣﺎﻡ علیه السلام در جواب ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻪ ﻛﻮﺷﺸﻰ ﺍﺯ ﻋﻔﺖ ﺷﻜﻢ ﻭ ﻓﺮﺝ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ.

که اگر انسان در این دو مورد بتواند خود کنترلی نشان دهد، بیشترین مسیر کمال را طی نموده است، که روزه ماه رمضان نیز برای تمرین در این زمینه بسیار مناسب می باشد.

______________

1-  ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ ﺝ 3 ﺹ 125

2-  ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ ﺝ 3 ﺹ 127